Petua Hilangkan Parut Jerawat

Petua Hilangkan Parut Jerawat
Source: bing.com

Langkah Pertama: Menggunakan Minyak Zaitun

Minyak zaitun adalah salah satu petua terbaik bagi mereka yang ingin menghilangkan parut jerawat. Ia mempunyai antioksidan yang mampu mengurangkan pembentukan jeragat dan parut jerawat. Cara untuk menggunakannya adalah dengan mencampurkan beberapa tetes minyak zaitun dengan air. Kemudian, sapukan campuran ini pada kawasan yang berparut dan biarkan selama 20 minit. Selanjutnya, bilas dengan air bersih. Amalkan cara ini sekurang-kurangnya sekali seminggu untuk mendapatkan hasil yang lebih baik.

Langkah Kedua: Menggunakan Jus Lemon

Jus lemon mampu mencerahkan kulit dan mengurangkan parut jerawat. Ia juga mampu menghilangkan bintik-bintik hitam yang timbul akibat jerawat. Cara untuk menggunakannya adalah dengan mengambil sebiji lemon dan perah jusnya. Kemudian, sapukan jus lemon pada kawasan yang berparut dan biarkan selama 20 minit. Setelah itu, bilas dengan air bersih. Amalkan cara ini sekurang-kurangnya sekali seminggu untuk mendapatkan hasil yang lebih baik.

Langkah Ketiga: Menggunakan Teh Hijau

Teh hijau berkhasiat untuk menghilangkan parut jerawat. Ia mempunyai kandungan antioksidan yang dapat membantu membersihkan kulit. Cara untuk menggunakannya adalah dengan membuat segelas teh hijau dan biarkan sejuk. Kemudian, gunakan teh hijau itu untuk bersapu pada kawasan yang berparut. Biarkan selama 20 minit dan kemudian bilas dengan air bersih. Amalkan cara ini sekurang-kurangnya sekali seminggu untuk mendapatkan hasil yang lebih baik.

BACA JUGA:  Cara Menyembuhkan Jerawat dan Bruntusan

Langkah Keempat: Menggunakan Madu

Madu merupakan salah satu petua untuk menghilangkan parut jerawat. Ia mempunyai khasiat yang mampu melembapkan dan menghilangkan parut. Cara untuk menggunakannya adalah dengan mengambil sebiji madu dan menyapukannya pada kawasan yang berparut. Biarkan selama 20 minit dan kemudian bilas dengan air bersih. Amalkan cara ini sekurang-kurangnya sekali seminggu untuk mendapatkan hasil yang lebih baik.

Langkah Kelima: Menggunakan Jeruk Nipis

Jeruk nipis juga mampu menghilangkan parut jerawat. Ia mempunyai kandungan vitamin C yang mampu mencerahkan kulit dan mengurangkan parut jerawat. Cara untuk menggunakannya adalah dengan memerahkan jus jeruk nipis dan sapukan pada kawasan yang berparut. Biarkan selama 20 minit dan kemudian bilas dengan air bersih. Amalkan cara ini sekurang-kurangnya sekali seminggu untuk mendapatkan hasil yang lebih baik.

Langkah Keenam: Menggunakan Yogurt

Yogurt juga mampu menghilangkan parut jerawat. Ia mempunyai khasiat yang mampu melembapkan kulit dan mengurangkan parut jerawat. Cara untuk menggunakannya adalah dengan mengambil sebiji yogurt dan sapukan pada kawasan yang berparut. Biarkan selama 20 minit dan kemudian bilas dengan air bersih. Amalkan cara ini sekurang-kurangnya sekali seminggu untuk mendapatkan hasil yang lebih baik.

Langkah Ketujuh: Menggunakan Mentimun

Mentimun juga mampu menghilangkan parut jerawat. Ia mempunyai khasiat yang mampu melembapkan kulit dan mengurangkan parut jerawat. Cara untuk menggunakannya adalah dengan memerahkan jus mentimun dan sapukan pada kawasan yang berparut. Biarkan selama 20 minit dan kemudian bilas dengan air bersih. Amalkan cara ini sekurang-kurangnya sekali seminggu untuk mendapatkan hasil yang lebih baik.

Langkah Kedelapan: Menggunakan Tomato

Tomato juga mampu menghilangkan parut jerawat. Ia mempunyai khasiat yang mampu melembapkan kulit dan mengurangkan parut jerawat. Cara untuk menggunakannya adalah dengan memerahkan jus tomato dan sapukan pada kawasan yang berparut. Biarkan selama 20 minit dan kemudian bilas dengan air bersih. Amalkan cara ini sekurang-kurangnya sekali seminggu untuk mendapatkan hasil yang lebih baik.

BACA JUGA:  Jerawat Parah Bisa Sembuh

Langkah Kesembilan: Menggunakan Jahe

Jahe juga mampu menghilangkan parut jerawat. Ia mempunyai khasiat yang mampu melembapkan kulit dan mengurangkan parut jerawat. Cara untuk menggunakannya adalah dengan menghaluskan jahe dan sapukan pada kawasan yang berparut. Biarkan selama 20 minit dan kemudian bilas dengan air bersih. Amalkan cara ini sekurang-kurangnya sekali seminggu untuk mendapatkan hasil yang lebih baik.

Langkah Kesepuluh: Menggunakan Buah-Buahan

Buah-buahan juga boleh digunakan untuk menghilangkan parut jerawat. Buah-buahan seperti lemon, pisang, dan pir juga mampu melembapkan kulit dan mengurangkan parut jerawat. Cara untuk menggunakannya adalah dengan memerahkan jus buah-buahan tersebut dan sapukan pada kawasan yang berparut. Biarkan selama 20 minit dan kemudian bilas dengan air bersih. Amalkan cara ini sekurang-kurangnya sekali seminggu untuk mendapatkan hasil yang lebih baik.

Kesimpulan

Petua hilangkan parut jerawat adalah penyelesaian yang mudah dan berkesan untuk menghilangkan parut jerawat. Petua tersebut termasuklah menggunakan minyak zaitun, jus lemon, teh hijau, madu, jeruk nipis, yogurt, mentimun, tomato, jahe dan buah-buahan. Amalkan cara-cara

VideoPetua Hilangkan Parut Jerawat