Ciri-Ciri Jerawat Breakout

Ciri-Ciri Jerawat Breakout
Source: bing.com

Jerawat breakout adalah salah satu masalah kulit yang sangat umum. Jerawat breakout adalah jerawat yang muncul secara tiba-tiba dan tidak segera hilang. Ini disebabkan oleh kulit yang berminyak, pori-pori yang tersumbat, dan kadar hormon yang tidak seimbang yang dapat menyebabkan infeksi bakteri. Berikut adalah ciri-ciri jerawat breakout yang perlu diperhatikan.

Bintik-Bintik Merah di Kulit

Salah satu ciri utama jerawat breakout adalah bintik-bintik merah di kulit. Bintik-bintik merah ini akan muncul di wajah Anda secara tiba-tiba. Bintik-bintik ini disebabkan oleh pori-pori yang menyumbat, yang memungkinkan bakteri untuk masuk dan menyebabkan infeksi. Bintik-bintik ini dapat membesar dan menjadi lebih berwarna jika Anda tidak mengambil tindakan segera.

Kulit Berminyak

Ciri utama lain dari jerawat breakout adalah kulit berminyak. Ini disebabkan oleh kadar hormon yang tidak seimbang, yang dapat menyebabkan produksi minyak berlebih di kulit. Minyak ini akan membuat pori-pori tersumbat, sehingga memungkinkan bakteri untuk masuk dan menyebabkan infeksi. Minyak berlebih juga dapat menyebabkan bintik-bintik merah dan jerawat untuk muncul.

Bengkak di Wajah

Jerawat breakout juga dapat menyebabkan bengkak di wajah. Bengkak ini disebabkan oleh bakteri yang masuk dalam pori-pori yang tersumbat. Bengkak ini dapat menyebabkan wajah Anda terlihat lebih besar dan lebih merah dari biasanya. Jika Anda mengalami bengkak yang berkepanjangan, Anda perlu berkonsultasi dengan dokter untuk mengetahui apa yang menyebabkan bengkak ini.

Keloid di Wajah

Ciri lain jerawat breakout adalah keloid di wajah. Keloid adalah benjolan yang dapat muncul di wajah Anda setelah jerawat sembuh. Keloid ini disebabkan oleh kulit yang terlalu kering, sehingga menyebabkan jaringan ikat untuk merekat dan menyebabkan benjolan ini muncul. Jika Anda mengalami keloid yang berkepanjangan, Anda perlu berkonsultasi dengan dokter untuk mengetahui apa yang menyebabkan keloid ini.

BACA JUGA:  MS Glow, Produk Kecantikan Terbaik untuk Mengatasi Bekas Jerawat!

Kulit Kering dan Gatal

Jerawat breakout juga dapat menyebabkan kulit menjadi kering dan gatal. Ini disebabkan oleh pori-pori yang tersumbat, sehingga menghalangi produksi minyak alami yang diperlukan untuk menjaga kulit tetap lembab. Gatal ini dapat membuat Anda merasa tidak nyaman dan juga membuat Anda berisiko untuk menggaruk kulit, yang dapat menyebabkan luka.

Komedo

Jerawat breakout juga dapat menyebabkan komedo untuk muncul. Komedo adalah bintik-bintik hitam yang muncul di wajah Anda. Komedo disebabkan oleh minyak yang tertahan di pori-pori, sehingga menyebabkan bintik-bintik hitam ini muncul. Komedo dapat menjadi kronis jika Anda tidak melakukan tindakan segera untuk mengatasinya.

Hilangnya Rasa Percaya Diri

Jerawat breakout juga dapat menyebabkan hilangnya rasa percaya diri. Ini disebabkan oleh masalah kulit yang Anda alami, sehingga membuat Anda merasa malu dan tidak nyaman. Ini dapat memengaruhi bagaimana Anda berinteraksi dengan orang lain, sehingga membuat Anda merasa kurang percaya diri.

Kesimpulan

Ciri-ciri jerawat breakout yang perlu diperhatikan adalah bintik-bintik merah di kulit, kulit berminyak, bengkak di wajah, keloid di wajah, kulit kering dan gatal, komedo, dan hilangnya rasa percaya diri. Jika Anda mengalami masalah jerawat breakout, segera lakukan tindakan untuk mengatasinya agar masalah ini tidak bertambah parah.

VideoCiri-Ciri Jerawat Breakout